Blog herkennen en herstellen van trauma:
Hoe herken je trauma en PTSS? En wat helpt wel en niet bij herstel van trauma en PTSS? Dat lees je in deze blogs. Ik wens je veel inspiratie toe!

Blog #12 Lach en een traan



Een lach en een traan

Ik vind het zo stom dat ik mij gestresst en gespannen voel ook al heb ik een vrije dag. Ik hoef niets te doen en toch die stress. Dan komt er niks uit mijn handen zegt ze. Dan schaam ik me als mijn vriend 's avonds thuiskomt en hard heeft gewerkt. En ik dan weinig tot niks gedaan.

Het is niet jouw fout zeg ik tegen mijn cliƫnte. Je hoeft je niet schulidig te voelen.

Ik zie grote verbaasde ogen. Wanneer ik uitleg hoe het werkt met trauma en stress knikt ze veelvuldig ja van herkenning.

Dan zie ik een glimlach en een traan. Dit wat je uitlegt herken ik heel erg, zegt ze. Nu begrijp ik waarom er steeds onrust, stress is ondanks dat ik rust neem. Wat fijn zegt ze, nu kan ik het beter accepteren.

Het begin van herstel is in werking gezet...

Wil je meer info of ondersteuning? Neem dan vrijblijvend contact op met

Claudia Leenaars Tel: 06-53964826 of mail naar: info@zhoo.nl

Wil je op de hoogte blijven van de tips en oefeningen?

Like dan:

Facebook Pagina
Linkedin Pagina

Blog #11 Veiligheid en angst



Veiligheid en angst

Het is veilig, je hoeft niet bang te zijn wordt nog wel eens gezegd. Maar wat als dit niet zo voelt? Een aantal tips:

Tip 1 De kracht van emotie benoemen

Op moment dat je de emotie benoemt, erkent dat er angst is, zorgt dat voor iets meer rust.

Tip 2 Niet gelijk oplossen

Probeer niet direct het gevoel van jezelf of de ander op te lossen. Het is ok om angst te voelen. Ga niet direct oplossen met positieve gedachten, visualisaties of zeggen nee hoor het is echt veilig want..

Tip 3 Blijf rustig

Voelt de ander of je kind zich angstig? Blijf zelf rustig. Zorg voor een ontspannen gezicht en stem. Adem rustig door op eigen tempo. Hiermee geef je de ander een signaal het is veilig.

Voel jij jezelf angstig? Probeer rustig door te ademen op eigen tempo. Beweeg zodat je de spanning wat kunt verminderen. Het is ok om angst te voelen.

Stel de volgende vragen:

Wat heb ik, jij nu nodig?
Wat zou ik, jij nu willen?
Wat zou mij, jou nu kunnen

Wil je meer info of ondersteuning? Neem dan vrijblijvend contact op met:

Claudia Leenaars Tel: 06-53964826 of mail naar: info@zhoo.nl

Wil je op de hoogte blijven van de tips en oefeningen?

Like dan:

Facebook Pagina
Linkedin Pagina

Blog #10 Adempauze


Adempauze

Toe aan een adempauze? Soms is het fijn om even afstand te nemen van alles. Dit kan een bewust vooraf gekozen moment zijn. Maar je kunt ook een moment nemen wanneer je vermoeidheid of stress voelt.

Bovenstaande ademhalingsoefening helpt je hierbij.

Wil je op de hoogte blijven van de tips en oefeningen? Volg ons op:

Facebook pagina
Linkedin pagina

Blog #9 Ontspannen tussendoor

Wil je de ochtend goed van start gaan? Of wil je tussendoor even ontspannen? De zitoefening hieronder helpt daarbij. Ook fijn om samen met je kind te doen šŸ˜ƒ.

Wat levert het je op?
Ten eerste levert het ontspanning op. Maar ĆØr is nog iets belangrijks. Door vaker te oefenen, leer je bewuster je lichaamssignalen te voelen.

En dit is heel bvelangrijk bij herstel van burn-out, trauma en of PTSS.

Zo leer je tijdig spanning, pijn, vermoeidheid herkennen. En zo voorkom je dat het chronisch wordt.

Wil je ondersteuning bij je herstel? Kijk dan eens op:
Herstel training bij burn-out
Herstel training bij trauma, PTSS

Je vindt de oefening hieronder. Ik wens je veel plezier! Warme groet, Claudia

Blog #8 piekeren stoppen?

Ken je dat? De gedachtes razen maar voort. Zijn nauwelijks te stoppen. Wat kan helpen? Kijk een naar de objecten om je heen. Benoem wat je ziet. Benoem de kleuren en de vorm per object. Dit kan helpen om los te komen van pieker gedachten. Probeer het maar eens.

Blog #7 Even tijd voor Jezelf


Heb je behoefte aan ontspanning, afleiding? Voor jou nu gratis drie fijne Mindfulness oefeningen. Hieronder vind je de oefeningen.

Veel plezier en ontspanning gewenst! Groeten, Claudia Leenaars.

Blog #6 Alle ballen hooghouden?


Ben je herstellende van een burn-out of van trauma en of PTSS? En denk, je hoe ga ik dat doen? Werken, voor mijn kind(eren), huishouden en voor mijzelf zorgen? Zorgen dat ik overeind kan blijven ondanks alle stress?

Deze methode helpt je daarbij:

Maak een drie taken lijst.

Maak een drie taken lijst de dag van tevoren. Per categorie: Werk, Thuis, Kind en Jezelf. Schrijf per categorie drie taken op die je de volgende dag wilt doen. Ga hierbij ook op je gevoel af. Wat zou je graag willen doen, wat komt er in je op. Zet dus niet alleen maar prioriteit bovenaan. Voel ook wat je wilt doen.

Dit lijkt raar, vreemd. Maar inmiddels weet ik na 3 jaar ervaring met deze methode, dat je feilloos voelt en weet wat belangrijk is om te doen. En dat je niets mist.

De rest van al het andere werk zul je moeten leren loslaten. Want je kunt ĆØcht niet alles tegelijk doen. Doe je dat wel dan kan je op langer termijn uitgeput raken. Het is niet makkelijk, maar oefening baart kunst.

Begin de ochtend met voelen waar jij mee wilt beginnen. En ontdek wat voor jou fijn is om mee te beginnen. Is dat lichamelijk huishoudelijk werk. Of direct je werk doen zodat je dat klaar hebt en dan de andere dingen kan doen.

Als je hiermee speelt dan ontdek je na enige tijd een prettig ritme voor jezelf. Hieronder vind je uitleg over de drie taken lijst en een format. Veel plezier en succes ermee.

Wil je begeleiding bij jouw herstel? Kijk dan eens naar:
Individuele coaching
Herstel training

Op de hoogte blijven van tips oefeningen?
Like dan: Facebook pagina Zhoo Mindfulness

Blog #5 Kracht van dankbaarheid


Ik vroeg mij altijd af hoe het nu precies zat met dankbaarheid. Ik las overal dat dankbaarheid zo weldadig is. Maar niemand vertelde erbij waarom. Het antwoord heb ik nu gevonden.

Waarom is goed om dankbaarheid te voelen? Je zet daarmee het value tagging systeem van je brein in werking. Je brein herkent zo in de toekomst veel sneller de fijne momenten en goede prestaties. Op deze manier raak je veel beter afgestemd op overvloed en geluksgevoel. In plaats van dat je steeds focust op tekort komen en tekort schieten.

Ik ben in ieder geval dankbaar dat je mijn blogs wilde lezen dit jaar! Ik hoop je volgend jaar ook weer te mogen inspireren. Leuk!

Groeten, Claudia Leenaars

Blog # 4 Stop denderende trein


Zit je in een herstel periode? Dan kan het leven soms lijken op een denderende trein. Veel stress, zorgen, regeldingen, therapie. En dan ook nog zorgen voor gezin, werk en jezelf.

Wat kan je nou doen om die denderende trein soms even te stoppen? En om even rust voor jezelf te creƫren? Een aantal stappen:

Stap 1 Bewustwording
Gun jezelf dit weekend eens tijd om stil te staan bij wat jou rust en energie geeft. Wat zou je willen doen als je geen verplichtingen hebt? Noteer wat in je opkomt op een A4. Zo veranker je het beter en ga je het ook doen.

Stap 2 Maakt het concreet
Pak je agenda erbij en kijk hoe je planning eruit ziet. Waar kan je kruizen zetten voor jezelf? Dit kan 10 minuten per dag zijn of een dagdeel in de week. Zo houd je betere balans in: tijd voor jezelf en tijd voor anderen.

Stap 3 Luister naar je intuĆÆtie, gevoel
Sta eens stil bij wat je voelt op moment van weerstand, plezier of vermoeidheid. Hoe voelt dit voor jou? Door je bewust te worden wanneer je dit voelt en waar in je lichaam je dit voelt, kan je beter zorgen voor jezelf.

Een mooie oefening om je intuĆÆtie en gevoel beter te leren herkennen, is de 5 minuten meditatie. Deze meditatie vind je hier:

Vijf minuten Meditatie.mp3

Ik wens je veel plezier en ontspanning! Groeten, Claudia

Blog # 3 Hoe blijf je rustig?



Ken je dat? Je staat op en de stress jaagt al door je lichaam. Dan moet de
dag nog beginnen. Drie tips voor jou om de rust erin te houden:

De gouden tip: maak keuzes
Probeer niet te optimistisch te plannen. Houdt rekening met reistijd, tegenvallers en jezelf (bijv. vermoeidheid, slechte dag). Kies daarom hooguit drie taken waar je de aandacht op focust. Je vindt onderaan dit blog meer uitleg over de drie taken lijst.

Maak blokken
Maak blokken. Een blok voor mails, werken met aandacht, app, huishouden ect. Dit zorgt dat je gefocust werkt en minder prikkels onrust ervaart.

Creƫer ontspanning
Plan ook ontspanningsmomenten in. Ga niet als een malle door. Vaak kom je jezelf toch tegen. Je raakt vermoeid en concentratie ebt weg. Laad jezelf daarom regelmatig op met een koffiepauze, lunchwandeling. Of plan 1x in de week een lummel ontspan ochtend in.

Wil je ook leren hoe je op duurzame, eigen manier meer rust creƫert in je dagelijkse leven? Kijk dan eens naar het Personal Coachingtraject. Ik wens je veel rust en en plezier toe!

Blog #2 Geluk creƫren

Johan Cruijf citeerde heel mooi: "Om gelukkig te zijn, moet je iets doen waar je gelukkig van wordt.

Dat is zo waar! Maar vaak doen we dat niet. Heel vaak moeten we eerst nog de to do lijst afmaken. Of anderen helpen. Blijft er nog tijd over? Dan vullen we die nog vol met afspraken.

Maar waar blijft dan de tijd over om jezelf gelukkig te maken? En weet je eigenlijk wel wat jou gelukkig maakt? En wat voor jou ĆØcht belangrijk is? Om dat te achterhalen heb ik een mooie oefening voor je. Deze oefening vind je hieronder. Ik wens je veel geluk!

Blog #1 Aandacht en groei


Voor mijn dochter heb ik een paar moestuinpotjes van AH meegnomen. Samen hebben we de potjes gevuld met aarde en zaadjes. En na een paar dagen zie ik tot mijn grote verassing de eerste steeltjes boven komen. Ik dacht direct, door de aandacht die we dagelijks geven groeien de plantjes.

Dit geldt voor meer dingen. Als we aandacht geven aan onze kwaliteiten groeien deze. Als we aandacht geven aan onze energiegevers groeit je energie. Aan de slag dus met datgene wat jij graag wilt laten groeien. Wil je het plezier in je leven laten groeien? Richt dan je aandacht op datgene waar je plezier aan beleeft. Of onderzoek hoe je meer plezier kunt ervaren. Hoe? Een paar tips:

Ontdek je plezier gevers
Pak een papier. Schijf vijf minuten lang op wat er in je opkomt. Wat geeft jou plezier. Dit kan zijn plezier zijn op je werk of thuis.

Zet de eerste stap
Noteer op papier wat je eerste stap kan zijn om je plezier te vergroten.

Sta stil
Sta elke dag even stil bij wat je die dag plezier heeft gegeven.

Maak een moodboard
Maak een moodboard. Hang teksten of afbeeldingen op met datgene wat je plezier geeft. Hang dit op een plek waar je het vaak ziet. Door er regelmatig naar te kijken ga je er (on)bewust naar leven.

Dit kan je natuurlijk ook bij andere dingen doen. Meer energie, betere gezondheid, meer positiviteit, meer vertrouwen. Volg de bovenste stappen en zie hoe je wens groeit!

Ik wens je een mooi groeipoces toe en hoor graag je successen :-).