ZHOO.NL

Ondanks drukte en hectiek toch ontspannen leven en werken!

Training en coaching
Mindfulness, ontspanning en stressmanagement



Meer rust in je werk en leven

Heb je dat ook wel eens? Dat je einde van de dag ontevreden bent omdat je nog niet alles hebt kunnen doen wat je wilde doen? Ontdek met de volgende oefening wat je kan doen om meer rust voor jezelf te creëren. En met een positief gevoel je dag af te sluiten.

Oefening
Maak een lijst van drie dingen die je vandaag wilt doen. Leg dit lijstje op je bureau. Laat je langere takenlijst in de lade of kast liggen. Ga dan met één item aan de slag. Heb je dit afgerond, start dan pas met het volgende item.

Resultaat
De clou van deze oefening is, dat je gedwongen wordt om keuzes te maken. In het begin is dat best pittig. Maar naarmate je elke dag oefent leer je steeds beter de juiste prioriteiten te stellen. Je zult verstelt staan van kracht van deze oefening, om maar drie taken te kiezen. Het geeft veel meer focus en rust in je hoofd en uiteindelijk ook in je werk en leven.


Kijk er ook niet gek van op als je inderdaad maar drie taken op een dag doet. Want vaak overschatten we de tijd die in taken gaat zitten. Neem daarbij ook de taken mee als vergaderingen en besprekingen.

Tip: maak het lijstje het liefst aan het einde van je (werk)dag voor de volgende dag. Je onderbewuste brein kan dan 's nachts de taken alvast verwerken. Dit vergroot je focus en oplossend vermogen.

P.S. Deze oefening kan je op je werk toepassen maar ook thuis. Ook daar zijn taken te doen. Ik wens je veel plezier en succes. Ik hoor graag over je ervaringen!

Samen sterk in verandering

Laatst vroeg een manager mij, hoe kan ik mijn team motiveren om te samen te werken en om op een andere manier te werken.

Op het moment dat we gedwongen worden om op een andere manier te werken, gaan vaak de hakken in het zand. We ervaren dan geen autonomie meer. Iemand bepaald wat we moeten doen. En dat voelt niet fijn! Hoe kan je toch samen op een ontspannen manier de verandering aangaan.

Tip 1. Loslaten

Durf als manager, leidinggevende je eigen visie en manier van werken los te laten. Geef een ander ruimte om het op zijn of haar manier te doen. De ander heeft dan eigen sturing en krijgt daardoor een groter gevoel van controle en zelfvertrouwen. Dit motiveert veel beter. Het is natuurlijk wel goed om de kaders aan te geven, waarbinnen de ander op eigen manier kan werken.

Tip 2. Luister met aandacht

Luister eens ècht met aandacht naar de ander zonder direct iets te willen veranderen. Dit is zo belangrijk in het proces om een ander te motiveren. Wanneer de ander de ruimte krijgt voor zijn of haar ideeën of manier van werken, dan ontspant de ander en is er veel meer mogelijk. Samen kom je dan tot veel betere oplossingen. Eigenwaarde + Eigenwaarde = Meerwaarde

Tip 3. Van moeten naar willen

Vaak vindt de ander dat hij of zij wat moet. Maar draai het eens om? Wat wil je samen bereiken? Op het moment dat het duidelijk is wat je samen wil, is er meer focus en kan je samen zoeken naar oplossingen om veranderingen en nieuwe werkzaamheden leuker en succesvoller te maken.

Het lijkt zo simpel als je dit leest. Maar vaak nemen we niet de tijd om deze  stappen te zetten. Maar neem toch de tijd om ècht te luisteren en om samen te ontdekken wat je wil bereiken. Het loont echt!

3 X 10 = fit !

Wist je dat beweging jouw brein ontspannen en fit houdt? 3 x 10 minuten per dag bewegen is al voldoende. Maar... hoe doe je dat in je overvolle agenda? 3 praktische tips voor je:


Tip 1. Parkeer de auto eerder

Zet de auto op 10 minuten loopafstand en loop het laatste stuk naar je werk. Of stap twee haltes eerder uit. Geniet van de wind en de zon op je huid. Laat je gedachten komen en gaan. Voel de spanning van je afglijden.


Tip 2. Lopend vergaderen
Wist dat lopen creatief maakt en het oplossend vermogen vergroot. Ga daarom eens lopend vergaderen met je collega. Zo krijg je ook een frisse neus en beweging. Mooi meegenomen!


Tip 3. Ommetje tijdens je lunch

In plaats van je boterham achter je computer naar binnen te proppen, trek je jas aan en ga lekker even wandelen. Tijdens het wandelen ordent en herstelt je brein zich. Zo begin je weer fris en scherp aan de middag.


Ik wens je veel wandelplezier!

Hoe hou je goede voornemens vol?

Ken je dat? Je komt terug van vakantie en zit vol goede voornemens. Zoals meer bewegen of vaker mediteren. Maar na een paar weken ga je alweer op de oude voet verder. Hierbij drie tips om toch je voornemens vol te houden.

Tip 1 Wil niet alles tegelijk
Leg jezelf niet teveel op. Houdt het bij één voornemen. Focus hierop en laat de andere voornemens rusten. Dit geeft focus en meer rust.

Tip 2 Houdt het klein & praktisch
Wil je meer bewegen? Kijk of je kan beginnen met 10 minuten per dag in plaats van gelijk 30 minuten. Maak het bijvoorbeeld praktisch door twee haltes eerder uit te stappen en het laatste stuk te lopen.

Tip 3 Maak het leuk
Wil je vaker mediteren? Zorg voor een fijne en warme omgeving. Maak deze comfortabel door een matje, kussen, zacht deken en een rustgevend muziekje. Kortom, maak het zo fijn, dat je er ècht zin in krijgt.

Wil je dit najaar meer rust en plezier, ondanks alle drukte en hectiek? Kijk dan eens naar deze training.  

Tips om ontspannen op vakantie te gaan

Ontspannen op zomervakantie gaan. Om eerlijk te zijn.... is het mij nog niet gelukt. Het is altijd een heel gedoe om alles in te pakken en het huis en werk op orde te krijgen. Maar hoe maak je het voor jezelf toch wat makkelijker?! Een aantal tips voor je:

Tip 1 Accepteer dat vertrekken stress geeft
Door dit accepteren kan je jouw mentale energie veel beter benutten. Het heeft namelijk helemaal geen zin om je er druk over te maken.

Tip 2 Het gras is niet groener bij een ander
Praat er eens over met anderen. Ik dacht dat ik de enige was die zich druk maakte en stress ervoer. Maar bij navraag bleek dat anderen ook de nodige stress ervaren. Gelukkig, ben ik niet de enige. Gedeelde smart is halve smart ;-).

Tip 3 Bereid je voor
Een inkoppertje natuurlijk. Maar door zaken op papier te zetten, krijg je meer mentale rust. Maak een lijst van wat je mee wilt nemen en een lijst van wat je nog wilt doen. Het mooist is als je de lijsten al enkele weken vooraf maakt. Dan heb je nog wat meer rust in je hoofd, waardoor je minder snel dingen vergeet.

Ik wens je een fijne vakantie toe!

Effectiever door korte pauze

Regelmatig hoor ik van cursisten, "het is moeilijk om zomaar even een pauze te nemen!" Wat maakt dit zo moeilijk? Waarom is het zo goed om af en toe wèl een break te nemen? En wat zijn dan praktische tips...

Pas pauze als ik klaar ben
Vaak krijg ik als reactie, "het werk moet eerst af zijn, pas dan kan ik even rust nemen". We voelen ons schuldig om zomaar tijd voor onszelf nemen. En de werk-en tijdsdruk speelt ook mee. Maar is het werk ooit af? En is je energie en aandacht oneindig? Nou, nee. Wees daarom eigenwijs, pak die momentjes met rust en aandacht voor jezelf.

Wat levert het je op?
Uit onderzoek blijkt dat je effectiever en productiever bent door regelmatig korte pauze te nemen. Je zorgt namelijk voor herstel van je energiebalans en concentratie niveau. Plus je krijgt hierdoor beter overzicht en focus.

Tip 1 begin klein
Begin klein. Neem een 3 minuten break in plaats van 10 minuten. Maak er een fijn rustmoment van. Zet een kop koffie en ga lekker even in de zon zitten.

Tip 2 begin thuis en op vrije dagen
Wil je het jezelf makkelijk maken? Begin dan thuis en op vrije dagen. Dat is makkelijker dan direct te starten in de drukke werkomgeving. Je ervaart dan sneller de positieve effecten van een korte rustpauze. Heb je enige tijd thuis geoefend? Introduceer het dan ook op de werkvloer.

Van tunnelvisie naar open visie


Afgelopen week had ik weer mooie coachgesprekken. Een terugkomende vraag bij deze gesprekken was: wat doe je op het moment dat je erg piekert of veel stress ervaart? Een mooie vraag om bij stil te staan in dit blog. En je hiervoor enkele tips te geven.

1 Mild zijn over je situatie 
Wees mild over het feit dat je piekert of stress ervaart. Bestempel het niet als slecht maar laat het zijn zonder oordeel. Dit voorkomt dat je veel energie steekt in het negatief denken over jezelf. Dat is verspilling van je energie en het lost je probleem bovendien niet op.

2 Zorg voor afleiding
Zorg voor afleiding door te focussen op wat anders. Kies iets wat bij jou past om jezelf af te leiden. Doe bijvoorbeeld een ademhalingsoefening of een eenvoudig klusje of maak even een wandeling. 

Wat is het resultaat
Het is resultaat is dat je afstand neemt van de situatie waarin je zit. Je krijgt weer rust en ruimte in je hoofd en ontspant. Je verandert de tunnelvisie (blijven piekeren) in een open visie (rust en ruimte in je hoofd), waardoor je ook makkelijker tot een oplossing komt.


Alles wat je aandacht geeft groeit

Voor mijn dochter heb ik een paar moestuinpotjes van AH meegnomen. Samen hebben we de potjes gevuld met aarde en zaadjes. En na een paar dagen zie ik tot mijn grote verassing de eerste steeltjes boven komen. Ik dacht direct, door de aandacht die we dagelijks geven groeien de plantjes. 

Dit geldt voor meer dingen. Als we aandacht geven aan onze kwaliteiten groeien deze. Als we aandacht geven aan onze energiegevers groeit je energie. Aan de slag dus met datgene wat jij graag wilt laten groeien. Wil je het plezier in je leven laten groeien? Richt dan je aandacht op datgene waar je plezier aan beleeft. Of onderzoek hoe je meer plezier kunt ervaren. Hoe? Een paar tips:

Ontdek je plezier gevers
Pak een papier. Schijf vijf minuten lang op wat er in je opkomt. Wat geeft jou plezier. Dit kan zijn plezier zijn op je werk of thuis. 

Zet de eerste stap
Noteer op papier wat je eerste stap kan zijn om je plezier te vergroten. 

Sta stil
Sta elke dag even stil bij wat je die dag plezier heeft gegeven.

Maak een moodboard
Maak een moodboard. Hang teksten of afbeeldingen op met datgene wat je plezier geeft. Hang dit op een plek waar je het vaak ziet. Door er regelmatig naar te kijken ga je er (on)bewust naar leven.

Dit kan je natuurlijk ook bij andere dingen doen. Meer energie, betere gezondheid, meer positiviteit, meer vertrouwen. Volg de bovenste stappen en zie hoe je wens groeit!

Ik wens je een mooi groeipoces toe en hoor graag je successen :-).

Slimmer werken

Wist je dat het altijd bereikbaar zijn leidt tot IQ-verlies? Door steeds afgeleid te raken door mails, apps en telefoontjes kan je brein niet tot rust komen. Je brein switcht van het een naar het ander. Dat kost veel energie en tijd. Het kost gemiddeld 20 minuten om weer te focussen op datgene waar je mee bezig was.

Ik heb 3 tips voor je om slimmer te werken met meer focus en rust

1. Plan je online momenten in
Kijk op geplande tijden naar berichten. Doe dit maximaal 20-25 minuten. Stop er dan mee en ga op een later moment weer verder. Dit kost misschien moeite omdat je graag alles wil afhandelen. Maar het is belangrijk om focus te houden. Meestal bereik je jouw doel niet door de hele dag met berichten bezig te zijn.

2. Zet de stoorzenders uit
Hoe moeilijk het ook is. Zet je mobiel, telefoon en mail uit. Het voorkomt dat je “stiekem” toch even gaat kijken of gestoord wordt door een pling of belletje. Is dit niet mogelijk? Kijk dan wat haalbaar is en wees creatief. Moet je mobiel aanblijven? Leg deze op een plek, waar je niet makkelijk bij kan en de telefoon toch nog hoort.

3. Offline sabbat
Wist dat zelfs de medewerkers van Google één keer per week een offline sabbat hebben? Het geeft de medewerkers rust en ruimte voor nieuwe ideeën. Gun jezelf ook eens zo’n dag of dagdeel om met aandacht te werken aan je doel(en).

Wat is het doel hiervan?
Het doel is om met aandacht te werken om zo scherp en efficiënt te blijven. En om meer rust in je werk te ervaren.

Ik wens je veel succes en rust!

  


De winst van een mini pauze

Herken je dat?
Dat je jezelf aan het einde van de dag uitgeput voelt? Dat de dag is omgevlogen. Je hebt voor je gevoel maar weinig kunnen doen. Met een ontevreden onderbuikgevoel rij je naar huis. Uit onderzoek blijkt dat tussendoor hersteltijd nemen, ervoor zorgt dat je meer het gevoel hebt een waardevolle bijdrage te leveren.

Meer scherpte en creativiteit
Dus tijd om (mini)pauzes in te plannen! Een mini pauze helpt je om je lichaam en geest te ontspannen en het zorgt voor meer scherpte en creativiteit. Hoe pak je dat aan? Doe iets wat niet veel concentratie vergt en doe dit met aandacht. Bijvoorbeeld een kop thee zetten, kopieën maken of opruimen van spullen.

Ruimte voor nieuwe inzichten
Doordat het weinig concentratie vergt en je toch met aandacht iets doet kan je brein zich herstellen. Je brein gaat ondertussen ordenen, deleten en verwerken. Op deze manier krijgt je brein ook weer ruimte voor nieuwe inzichten en ervaringen. Je zal merken dat je erna verfrist en met nieuwe energie weer verder kan! Zo simpel is het. Maar... je moet het wel doen.

Wat kan je helpen?
Zet een alarm ter herinnering aan. Ga door de weerstand heen om toch te blijven doorwerken! Voel je niet schuldig. Weet dat je het voor een goed doel doet. Namelijk voor het leveren van een goede bijdrage! Tip: begin met één mini moment en bouw dit uit naar drie mini momenten op een dag.

Ik wens je succes en hoor graag je ervaringen!

Meer energie en plezier

De glijbaan van mijn dochter stond er lange tijd stilletjes bij. De batterijen waren op. Mama had weinig zin om de batterij te vervangen. Het leek mij een tijdrovend rotklusje. Al die schroefjes loshalen. Daar had ik echt geen tijd voor vond ik.

Maar gisteren kreeg ik de geest. Ik onderzocht hoe ik de batterijen kon vervangen. Het bleek heel simpel. Binnen tien minuten was het klusje geklaard. Klaarrr èn ik had een hele blije dochter :-). Yeeehaaa

Vanmorgen kreeg ik een mooi inzicht! Wanneer je jouw batterij oplaadt dan heb je er zelf plezier van maar de anderen in je omgeving ook. Nou klinkt dit heel logisch. Maar waarom doen we dit vaak niet?

Vaak ontbreekt het aan tijd en aan zin om op te laden. Er zijn belangrijkere dingen dan opladen. Maar waarom zou je wel aandacht besteden aan anderen en je werk en niet aan jezelf? Daarom 4 tips om het je makkelijker te maken:

Stap 1 Bedenk wat het je oplevert
Kijk vooruit. Bedenk hoe je jezelf voelt en wat je uitstraalt naar je omgeving als je datgene hebt gedaan wat je fijn vindt om te doen.

Stap 2 Schrijf het op!
Wat zijn de kleine dingen die jou energie geven? Een boek lezen, wandelen, muziek luisteren of prutsen aan je motor? Door dit op te schrijven wordt het helder en ben je eerder geneigd om er iets mee te doen.

Stap 3 Plan dagelijks in
Pak einde van de dag je agenda. Bedenk wat je morgen tussendoor kunt doen om jezelf op te laden. Dit kan iets zijn op je werk zijn of na je werk. En schrijf de afspraak met jezelf in je agenda op. 

Overwin je weerstand
Ja maar, er ligt nog werk, de was moet nog gevouwen worden, geen tijd. Weet je? Werk en was blijven altijd doorgaan. Maak tijd voor jezelf! Je bent het waard! Al is het maar tien minuten per dag!

Yeehaaaa! Wat geeft jou energie?